He he eindelijk een beetje goed internet - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van huubenada vliet - WaarBenJij.nu He he eindelijk een beetje goed internet - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van huubenada vliet - WaarBenJij.nu

He he eindelijk een beetje goed internet

Door: Ad

Blijf op de hoogte en volg huubenada

02 November 2017 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Hallloooooo!!
Na verschillende pogingen is het me dan eindelijk gelukt om in de site te komen !
Na ruim een week onderweg te zijn geweest , nu moet ik eerlijk toevoegen dat we de eerste dagen in Jakarta niets geschreven en geen pogingen gedaan hebben , daar hebben we alleen gerelaxed , even wennen aan de temp en uitrusten van de reis , want hoewel de emirates een geweldig mooi vliegtuig hebben is en blijft het toch vermoeiend , dat reizen ! We zijn dus dinsdag vertrokken en woensdag op Jakarta aanbeland, goed hotel gehad , en lekker uitgerust, vrijdag vetrokken naar Makassar , zuid Sulawesi met de lion air ( soort easy jet , is niks , je krijgt niks, volle vliegtuigen, maar lekker goedkoop ) makassar is de hoofdstad van zuid Sulawesi , en nadat we daar wat hadden bekeken ( fort Rotterdam en de katholieke kerk ) zijn we op zoek gegaan naar een travel organisatie, (we hadden er twee gevonden via via) , bij de tweede troffen we een aardige mevrouw die ons reisje en waar we heen wilden kon verzorgen, na verschillende telefoontjes , zijn we akkoord gegaan met 7 dagen rondreizen , eerste dag (zondag) vertrokken we naar toraja land, dat is een gebied in het midden van zuid Sulawesi , waar ze speciale rituelen hebben betreffende de begrafenis van een overleden persoon , ze hebben daar nog klassen ( net als in India ) niet officieel , maar wel met de gebruiken e.d.bijv. Hogere klasse trouwt met eigen klasse je hoort van oudsher bij een klasse , je komt ook nooooooit hoger , of lager ! Als je dus overlijd dan wordt je lichaam eerst ingespoten met speciaal spul, en gewassen en je blijft in je huis , en dan begint het ! Als nabestaande ga je zorgen voor de ceremonie , dat is afhankelijk van je klasse , hoe je dat moet doen, lagere klasse duurt twee dagen , midden klasse 3 dagen , en hoge klasse vijf dagen , er moeten afhankelijk van de klasse buffels gekocht worden en varkens , dit alles om te zorgen dat je rechtstreeks naar het paradijs gaat ! Onderwijl blijven ze wel voor de overledene zorgen , ze praten met hem , geven hem te eten en drinken ( ze zetten het er in ieder geval neer ) , dan ga je op een stuk land ( soms woon je er al ) tenten van bamboe en stof bouwen ! Uitnodigingen versturen en buffels en varkens kopen ! Een heeel gedoe. Dus !! Straks verder.

• 02 November 2017 - 06:28

Jarka:

Ook in een katholieke kerk geweest lees ik. Daar offeren ze geen buffels en varkens, maar doet meneer pastoor wel hele andere gekke dingen. Dan kan je maar beter een beestje of 50 slachten denk ik dan... Veel plezier nog, het klinkt weer als een enorme belevenis! X

• 02 November 2017 - 08:46

Ria De Groot:

Wat geniet ik enorm van jullie indrukwekkende soms bizarre belevenissen !!
    Veel plezier en geniet van deze fantastische vakantie met zijn bijzondere cultuur ! Xxx

• 02 November 2017 - 19:43

Marjan:

Hoi luitjes, wat heerlijk om wat van jullie te horen wat een enorme ervaringen hebben jullie al meegemaakt de gewoontes van zo,n land is duidelijk anders dan in ons kikkerland. Ik wens jullie nog een prachtige vakantie toe en veel ervaringen rijker worden liefs Marjan

• 02 November 2017 - 19:43

Marjan:

• 03 November 2017 - 12:05

Leonie:

Jullie hebben toch wel netjes aan de overledene gevraagd of jullie mochten vertrekken en als afscheids cadeau een donatie gegeven? Wij hebben toen op aandringen van zuster Terrasetta suiker mee gebracht daar was de overledene heel blij mee werd er gezegd. Toch leuk. om zoiets mee te maken! Hier heeft her derde kabinet van Rutte zich gepresenteerd dus alles komt goed! liefs Leonie en Jasper