Daar zijn we weer - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van huubenada vliet - WaarBenJij.nu Daar zijn we weer - Reisverslag uit Hikkaduwa, Sri Lanka van huubenada vliet - WaarBenJij.nu

Daar zijn we weer

Door: Ada

Blijf op de hoogte en volg huubenada

04 November 2017 | Sri Lanka, Hikkaduwa

Ja dat straks werd dus twee dagen verder, er zat een heerlijk rustig mooi , maar primitief eilandje tussen geweldig genoten daar , maar afijn ik was met m'n verhaal dus nog bij de begrafenis.....
we hadden mazzel ! Het was niet 1 meneer , maar ook zijn nicht had de pijp aan Maarten gegeven , en die mocht ook meedoen aan het festijn ! Eerst zijn ze haar op wezen halen met de hele goe gemeente , eerst de mannen met de bamboestokken , daarna de familie , dan de pop van de overledene , en natuurlijk de overleden meneer zelf mocht ook mee een rondje door het dorp , bij ieder hoekje of bochtje draaide ze een rondje met hem en onder veel geschreeuw kwamen ze zo weer terug ,met nicht !
Daarna werden mevrouw en meneer in een huisje dat een beetje boven het geheel uitstak ingestouwd !Geweldig om dit gesjouw en die rituelen aan te zien , ik mocht naast de burgemeester plaatsnemen , dus had een lekker plekkie uit de zon ! We hadden voor de overleden dame en heer wat sigaretten en zoetigheden meegenomen ( had de gids aanbevolen ) was trouwens wel makkelijk dat hij erbij was zodoende , werd alles keurig vertaald en uitgelegd ! Waren smorgens wel verzocht om wat stemmige kleding te dragen , in ieder geval geeen wit , of rood , de rest was geen punt ! Verder waren de rituelen van het slachten van de varkens en de buffels natuurlijk wel erg luguber, maar dat hoort nu eenmaal bij het gebeuren ! Was erg apart om dat mee te maken , de tweede dag wordt de dorpelingen en de omgeving van de man en vrouw uitgenodigd om te eten en drinken , ook mogen ze allemaal een stuk buffel en varken meenemen ! Dit gaat zo door tot de vijfde dag , dan zetten ze hem en haar in een apart daarvoor gebouwd huisje ! Of ze zetten ( dat gebeurd ook nog) ze in een uitgehouwde holte in een berg ! Met de poppen ervoor natuurlijk ! Heeeeel apart en mooi om te zien ! Straks verder ,