De rest van de afgelopen week - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van huubenada vliet - WaarBenJij.nu De rest van de afgelopen week - Reisverslag uit Makassar, Indonesië van huubenada vliet - WaarBenJij.nu

De rest van de afgelopen week

Door: Ada

Blijf op de hoogte en volg huubenada

04 November 2017 | Indonesië, Makassar

Na afgelopen maandag ( de ceremoniedag ) hebben we deze familie verder met rust gelaten en de volgende dag eerst naar een protestants feestje geweest , je rolt hier van het een naar het ander !! Het was nl 500 jaar geleden dat de missionarissen hier gekomen waren om de mensen het verhaal te vertellen (ahum) en te helpen met het bouwen van de kerken ( die zijn zeker in toraya land zat !, ook moskeej en hoor , meestal naast elkaar !
Dus mochten wat dorpelingen in hun beste kledij en de plaatselijke pastoors onder luid gejuich hun entree maken in een soort stadion ! Nu moet ik zeggen dat het ene dorp meer aanhangers had , dan het andere , maar ze hadden wel weer allemaal een soort brancard mee , met daarop een varken of wat vissen en veel versieringen bamboe , bloemen , fruit van alles hing op het karretje , dat gedragen werd door een man of wat !! Weer schitterend om te zien ! Daarna bezochten we een buffel en varkensmarkt met meer dan 800 buffels en meer dan zat varken , wat kunnen die beesten schreeuwen zeg ! De buffels werden allemaal keurig natgehouden ( in de hitte ) door een waterslang weer een mooi gezicht ! De kopers zitten op een verhoging en kijken wie er naar hun zin is, dat duurt een poosje ( alles duurt lang hier ) dan gaan ze bij de buffel staan , en komt de verkoper erbij, als ze het eens worden over de prijs verruild het dier van eigenaar ! Daarna een weeshuis bezocht. Afscheid genomen van toraya land met een bezoek aan een traditioneel dorp !De volgende dag de drijvende huizen bezocht daar de zonsondergang gezien ! Ach apart toch weer , wat een andere wereld leven ze hier ! Machtig om te zien en mee te maken ! Donderdag zijn we dus naar liukang loe island gegaan , een eilandje van 2 km bij 1 km , mooi wit strand en een paar huisjes waar je in kon overnachten erg rustig , zo zonder internet, huub heeft heerlijk gesnorkeld ( jammer dat hij wel een beetje verbrand is nu !) en wezijn heerlijk uitgerust , een beetje gelezen en af en toe een tukkie doen , ook weer erg lekker !! Vandaag weer terug in de bewoonde wereld , en aanbeland op het vliegveld van Makassar, het gribus hotel , morgenochtend vertrekken wij naar west Papoea voor deel twee van onze reis , eerst naar Jayapura, daar proberen een gids te vinden die ons in de baliemvallei kan brengen ! ( je kan alleen Met een klein vliegtuigje daarheen ) en begeleiden , dus wordt vervolgt !!

• 04 November 2017 - 15:20

Ria De Groot:

Het is niet te bevatten wat julie in ruim een week gezien en ondernomenen hebben, heel mooi dat wij daar op deze manier deel van mogen zijn, jullie leven in een totaal andere wereld,
    Morgen naar West Papua, hele nieuwe uitdaging, heel veel plezier met dit nieuwe avontuur,
    Liefs van Ria !!

• 04 November 2017 - 18:35

Jarka:

Ah... vandaar. Ik miste je al met Wordfeud...

• 05 November 2017 - 09:03

Wil:

Nou, nou, jullie beleven van alles en dat allemaal in zo'n korte tijd. Ben wel benieuwd wat jullie nu weer op Papua gaan beleven. Heel veel plezier daar en blijf genieten!!!
    Liefs, Wil

• 05 November 2017 - 14:49

Leonie:

Heerlijk relaxen daarna op weg naar het volgende avontuur, geniet er van want voor je het weet zit je weer thuis op de bank! Bij ons is het zonnig en droog, alleen niet zo warm als in Indonesië! Lieve groet Leonie en Jasper

• 06 November 2017 - 23:38

Ingrid: