Bergdorpen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van huubenada vliet - WaarBenJij.nu Bergdorpen - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van huubenada vliet - WaarBenJij.nu

Bergdorpen

Door: Huub

Blijf op de hoogte en volg huubenada

16 Januari 2014 | Laos, Luang Prabang

We hebben nu 550 kilometer door de bergen gereden ,in het noorden van Laos,was een prachtige tocht.
De mensen in de bergen leven van de natuur,zo sprokkelen ze hout voor de kookpotten,pampusgras voor het maken van daken op hun huizen.Wat ze over hebben leggen ze langs de kant van de weg en verkopen ze dat.Onder en rond hun huizen lopen wat dieren rond,kippen ,varkens eenden en hier en daar een verdwaalde koe met anorexia ,die in hun eigen onderhoud voorzien,door de bermkanten leeg te vreten.De mensen die daar geboren worden,komen vaak het dorp ,of de omgeving niet uit ,en blijven daar de rest van hun leven wonen.Hun hobby is het maken van kinderen,daar zijn er op dit moment erg veel van.
Mama en papa zorgen het eerste jaar voor de baby,tot het gaat lopen,dan wordt het overgedragen aan het oudste kind van het gezin,die loopt er dan verder de hele dag mee te sjouwen ,en zorgt er verder voor,terwijl papa en mama ,weer zorgen voor de dagelijkse dingen, en het maken van nieuwe kinderen .De gemiddelde leeftijd van de mannen en vrouwen ,is niet hoog plm 55 jaar.In de lager gelegen dorpen gaat het al wat beter,daar gaan de kinderen,als er geen oogsten zijn naar school,(tijdens de oogsttijd zijn ze thuis nodig,)en hebben ze vaak een vervoermiddel zoals brommer of een heuse auto,om naar beneden te rijden ,en daar hun spullen te verkopen op de markt.Was een mooie ervaring om daar twee dagen rond te kunnen kijken .

• 16 Januari 2014 - 07:55

Marjan Plaisant:

Lieve mensen, wat maken jullie toch veel mee in een paar dagen, ik vind de verslagen die je schrijft fantastisch. Cora en ik missen jullie toch wel vooral als we naar griffioen gaan daar zit je dan met z, n tweetjes, wel gezellig maar we missen er twee, gelukkig is het maar voor tijdelijk. Genieten doen jullie zeker daar twijfel ik niet aan en zijn veel onderweg doe voorzichtig en geniet nog meer, het lijkt mij een een prachtige reis om te maken en heel wat anders als IC green ha ha ha wat een voorbeeld he. Nou tot het volgende verslag(waar ik enorm van geniet) en veel liefs van Marjan xxx.

• 16 Januari 2014 - 16:04

Ria De Groot. :

Wat een belevenis, om je te wanen in een cultuur die bij ons 200 jaar geleden bestond, kun je nagaan wat een prachtig leven onze voorouders hadden, wat een schitterende reisverhalen hebben jullie, ik geniet daar erg van, laat staan als je het in levende lijve meemaakt .
    Liefs en kusjes van Ria !!

• 16 Januari 2014 - 20:55

Lieke:

Wat een verhalen ,erg leuk om te lezen.jollie zien zo wel een heel andere wereld .veel plezier verder groetjes ook van Cor.